Merkkiliikkeen renkaanvaihtoprosessi haltuun

#

”Korjaamon koneilla ja laitteilla on suuri merkitys nykypäivän huoltokorjaamon kilpailukykyyn ja kannattavuuteen”, sanoo Toyota Tammer-Auton huoltopäällikkö Martti Huttunen. (Alkuperäisteksti Timo Toiviainen Autouutiset)

Parempaa palvelua ja tehokkuutta

Kilpailu autokorjaamoalalla kiristyy vuosi vuodelta. Huoltokorjaamoiden on jatkuvasti etsittävä keinoja tehostaa toimintaansa ja parantaa palveluaan. ”Korjaamotekniikkaan panostamalla on mahdollista parantaa palvelun laatua, tehostaa töiden läpimenoa ja pienentää energialaskuja. Lisäksi etua tulee sitä kautta, että työntekijä viihtyy ja saa enemmän aikaan työergonomian ja työturvallisuuden ollessa kohdallaan. Selkävaivat ja muut harmitkin vähentyvät”, luettelee Toyota Tammer-Auton huoltopäällikkö Martti Huttunen.

Aikoinaan huoltoneuvojana aloittanut pitkän linjan automies tietää mistä puhuu. Kesällä tulee 27 vuotta täyteen saman työnantajan palveluksessa. Myös moni Huttusen työkavereista on työskennellyt Tammer-Auton huollon tai vauriokorjaamon palveluksessa pitkään. Kun työpaikalla asiat ovat kunnossa, merkitsee se tyypillisesti pitkiä työsuhteita. Yhteensä Toyota-huollon parissa työskentelee Hatanpään valtatie 38:ssa 60 henkilöä.

Asiakas haluaa laadukasta palvelua

Autokorjaamon asiakkaalle ajan tasalla oleva korjaamotekniikka näkyy toiminnan laatuna. ”Asiakkaat haluavat laatua. Autoon meille suomalaisille kultamuna, josta halutaan pitää hyvää huolta. Jos esimerkiksi kallis erikoisvanne naar-muuntuu kehnon rengaskoneen jäljiltä, ei asiakas ole tyytyväinen. ”Rengaspalvelut ovatkin hyvä esimerkki korjaamo-tekniikan vaikutuksista liiketoimintaan. Monella autokorjaamolla rengas- palveluihin ei panosteta, sillä ne koetaan hankaliksi ja rengaspalvelun kannattavuutta epäillään. Toyota Tammer-Autossa ollaan toista mieltä. Huttunen kertoo rengaspalveluiden olevan tärkeä ja kannattava osa kokonaispalvelua.

Kuumin rengassesonki on kaksi kertaa vuodessa. Huhtikuussa ja lokakuussa on kiireisintä, kun asiakkaat haluavat ostaa autoonsa uudet kesä- tai talvirenkaat allevaihdon yhteydessä. ”Investoimme hiljattain uuteen rengaslin- jastoon. Lisäksi meillä on kaksi perinteistä rengaskonepistettä. Tarpeen vaatiessa saamme nyt asennettua jopa 10-15 rengassarjaa tunnissa. Ergonomisen linjaston ansiosta toiminta on tehokasta. Myymme noin 3500 rengassarjaa vuodessa.”

Rengashotellin kausisäilytyksen asiakkaat saavat ajoissa kutsun renkaidenvaihtoon. Samalla kun pyöriä vaihdetaan, voi asentaja huomata esimerkiksi jarrujen kaipaavan huoltoa. Nopeat huollot voidaan tehdä samalla käynnillä, ja asiakas on tyytyväinen.

Selkäystävällinen rengaslinjasto

Toyota Tammer-Auton rengaslinjaston on suunnitellut ja toimittanut kotimainen korjaamolaitteiden toimittaja Finntest Oy. Linjaston koneet ja laitteet edustavat varmatoimisiksi tunnettuja merkkejä. Kari Järvi Finntestiltä kertoo rengaslinjaston olevan enemmän kuin rivi koneita.

”Linjaston takana on tietty filosofia. Työvaiheet on tarkkaan mietitty ergonomian ja työn sujuvuuden kannalta. Liian moni on jo nuorena pilannut selkänsä tai olkavartensa kehnojen laitteiden kanssa. Tässä ei tarvitse käyttää voimaa eikä tehdä vääriä liikkeitä.”

Asentaja Mika Ohrankämmen siirtää uuden renkaan saaneen alumiinivanteen rullastoa pitkin linjaston renkaan-täyttöasemaan, jossa ilmanpaine säätyy näyttöön asetettuun arvoon automaattisesti. Aikaa säästyy siinäkin, kun asentaja voi samaan aikaan jo asentaa seuraavalle vanteelle uutta rengasta. Rengaslinjastossa työt sujuvat ilman kumarteluja. Mika Ohrankämmenen ei tarvitse nostella pyörää lattiatasosta, sillä renkaan irrotus vanteelta ja uuden renkaan asennus tapahtuvat nykyaikaisissa palteenirrotus- ja renkaanvaihtokoneissa vaakatasossa. Lisäksi rengaslinjastoon kuuluvat tasapainotuskone ja pesulaite.

Tammer-Auton rengaslinjasto sijaitsee huoltohallissa kätevästi korjaamonosturipaikkojen vieressä. Huollossa olevaan autoon voivat kaikki mekaanikot helposti käydä muiden töiden ohessa pyöräyttämässä uu- det renkaat vanteille.

”Aiemmin meilläkin vedottiin rengastöistä puhuttaessa usein selkäkipuihin, mutta nykyään kaikki asentajamme teke- vät mielellään myös rengastöitä linjastolla”, myhäilee huoltopäällikkö Huttunen.

Autohuollon konkari on käynyt tutustumassa rengasasioihin myös ulkomaisilla autokorjaamoilla. ”Esimerkiksi Virossa ja Espanjassa autokorjaamot tekevät vielä enemmän rengaskauppaa kuin meillä Suomessa tehdään.”